Десять простих відповідей на складні питання

1. Коли був створений ангельський світ? Де про це пише в Біблії?

За вченням Церкви, ангельський світ було створено перед створенням видимого світу. Розповідь про це читаємо вже в першому вірші Біблії: «На початку Бог створив Небо та землю ». (Бут.1:1). Під «Небом» розуміємо ангельський, нетварний – безтілесний світ.

2. Як у середовищі Бога міг виникнути гріх?

Гріх не може виникнути в природі Бога, бо Він – Святий над Святими, Всеправедний і Всеблаженний. Але гріх міг виникнути серед Божого творіння, як наслідок зловживання ним свободою волі. Бог захотів, щоб люди були подібні Йому тим, що мали б вільну волю – могли самі обирати власні цінності. Все ж, ні наші прабатьки Адам і Єва, ні диявол – денниця, перший ангел, не змогли використати свою свободу на добро. Людина, як вершина Божого творива, не була подібна запрограмованому комп’ютеру, але сама повинна була набувати святість, обираючи її з-поміж інших альтернатив. Однак, провина в цьому лежить не на недосконалому Творцю, що зробив «бракований товар». Як перші люди, так і ми з вами, самі несемо відповідальність за свої вчинки. Хоч у нас є можливості грішити, в нас також є можливість досягати святості.

3. Навіщо Бог створює матеріальний світ, який сам по собі не вічний? Не достатньо було наприклад ангелів і нематеріального світу?

Існує ціла низка питань, на які люди не можуть знати відповіді не тому, що їх не існує, а тому, що на певному етапі свого фізичного та духовного буття люди не можуть мислити на їх рівні. Це в повній мірі стосується всіх наших питань до Бога: Як? Чому? Навіщо? Прийде час, і ми пізнавши Господа в повній мірі, отримаємо все знання, яке було від нас приховане гріхом. Створений Богом світ, який нині є матеріальним, першопочатково не мав тієї грубої, дебелої оболонки, яку він має тепер. У Біблії про це натякає наступний вірш: «І зробив Господь Бог Адамові та жінці його одежу шкуряну і зодягнув їх» (Бут.3:21). Чимало святих Отців тлумачать його в тому сенсі, що після гріхопадіння людина принципово поміняла форму свого буття. Знову ми повернемось до втраченого стану своєї природи після смерті та воскресіння. Пригадайте історію про те, як воскреслий Господь їв з апостолами мед та печену рибу. Зрештою, те, що ми знаємо про Бога, та Його риси, дає нам усі підстави стверджувати, що Господь створив матеріальний світ, як і людину, через Свою велику любов до нас, знаючи, що все творіння «є добрим».

4. Денниця був скинутий з неба на землю, а земля йому була поручена Богом (очевидно це сталося до створення людини). Навіщо Бог тоді створює людину в місці, де панує сатана?

Земля після падіння Денниці залишалася місцем присутності Божої благодаті, а обітниця про те, що незабаром «насіння Жони зітре змію голову» (Бут.3:15) давала наснагу багатьом поколінням праведників. Сатана не є антиподом Бога. Швидше, це антипод і суперник праведним людям. Бо кожен християнин маючи віру в «зерно гірчичне» буде зданий переставляти гори.

5. До пришестя Христа всі душі були в шеолі. Після воскресіння (як пише Сисоєв) “…пекло було розгромлене і сатана був позбавлений влади. Зараз він знаходиться у пеклі”. Де зараз знаходиться сатана?

Треба розуміти, що духовні події відбуваються в тій області, яка перебуває поза нашим, людським, і тим більше – Київським часом *смайлик*. Наприклад, причащаючись Тіла та Крові Господніх людина хоча й тілом перебуває у місцевому храмі, духовно, але від цього не менш реально, перебуває при цьому й на Таємній вечері. Кожного разу, коли ми грішимо, ми повторюємо гріх Адама та Єви, і також осуджуємо себе на вигнання з раю. Так само можна сказати про перебування сатани. З одного боку зараз він є на землі, серед нас, досі спокушаючи та шукаючи кого пожерти. А з іншого, ми повинні знати, що Господь переміг владу диявола, яка після Страшного суду більше не матиме над нами жодної влади. А нині існування диявольських сил на землі служить промислительно для нас способом проявити свою відданість Богу. Господь попускає дияволу діяти, але на те, щоб ми грішили та служили бісам волі Божої немає.

6. Якими були задумані люди? Якщо б вони не згрішили і були б безсмертними, то до сьогодні в раю не було б місця…

Я вже згадував про те, що ми не можемо знати чимало речей, про які дозволяємо собі думати та здогадуватися. Все ж, існує ціла низка здорових і логічних питань, відповіді на які лежать поза межами нашої духовної та розумової компетенції. Як відповісти сліпому, чим відрізняється червоний колір від синього, чи як можна записати кілометри за допомогою нотних знаків? Деякі тлумачі намагалися здогадуватися про стан людей до гріхопадіння. Зокрема вони одностайно відповідали, що людина до гріхопадіння була зосередженням найкращих рис і стремлінь. Пригадайте, що момент найменування всіх речей і тварин у світі Адамом завжди розумівся не в буквальному, але в духовному плані. «Дати комусь ім’я», означало мати повну владу над чимсь чи кимось. Якщо сьогодні люди прагнуть бути святими шляхом важкого подвижницького життя, то перші люди багато перевищували від свого сотворіння найбільших святих за своїми першопочатковими здібностями. Вони мали досконалий розум, без жодних хиб. Людина отримала ідеальне фізичне здоров’я, яке нічого не знало ні про смерть, ні про хвороби. Їх перебування було задумане Творцем у раю вічним і вертикальним. Однак гріх все спотворив. Їх природа була досконалою та духовною. А отже, не займала місця в фізичному просторі. У раю, як свідчив Христос, осель багато (Ін.14:2). Найгірше те, що й у пеклі місця всім хватить.

creation-of-eve

7. Якими були задумані тварини? Якщо безсмертними то, знову ж таки, їм би не було місця тут. Якщо ж смертними, то рай був не досконалим, бо у ньому було б тління.

Очевидно, тварини були задумані такими, якими ми їх бачимо тепер. І хоча гріх людей мав згубні наслідки не тільки для всіх інших поколінь людей, але й для тваринного світу (Рим.8:22), здається в нас немає особливих підстав стверджувати те, що слід за людьми, тварини теж поміняли природу чи форму свого існування. Із Біблії ми нічого не можемо навчитися про те, якою є природа душі тварин – смертною чи безсмертною. Все ж, загальне переконання святих Отців говорить про те, що душі тварин смертні – ніхто не говорив про безсмертність, зате деякі прямо говорити про смерть душі тварини разом із смертю тіла.

8. Навіщо Бог посадив дерево пізнання добра і зла? І чому кажуть що його плід – яблуко?

За допомогою дерева пізнання добра та зла людина мала бути випробувана в своїй праведності. Бог знав, що для людини буде не корисно отримати нагороду без праці, свідомого вибору та певних вольових рішень. Блаженний Августин писав, що плоди цього дерева не давали прямо певних знань, зате споживаючи їх людина на власному досвіді, емпірично пізнала різницю між добром і злом, між раєм від якого вони відпали та пеклом, у яке вони впали.

«Божественне Писання стверджує, – говорить святий Феодорит, – що й дерево життя, й древо пізнання добра і зла виросли з землі, отже, за своєю природою вони схожі з іншими рослинами. Подібно до того, як древо хресне є звичайне дерево, але воно ж, через віру в Розп’ятого на ньому, називається спаситель ним, так і ці древа є звичайними рослинами, що виросли з землі, але по божественному визначенню, одне з них було назване деревом життя, а інше, оскільки послужило знаряддям до пізнання гріха, древом пізнання добра і зла» (Феодорит Кирский. Толкование на книгу Бытия. Ч. 1. С. 27.)

Чому вважають заборонений плід яблуком? За одною версією, це пов’язано через схожість слова «яблуко» — «mālum»  та слова  «зло» — «malum». За іншим тлумаченням так сталось тому, що латинське слово «pōmum» («плід» ) перетерпело транформацію змісту та стало означати «яблоко».  Згодом, після поширення популярного іконографічного сюжету про гріхопадіння, коли художники та іконописці малювали плід якблуком, навіть неграмотним людям було зрозуміло, що мова в Біблії була саме про яблуко.

9. Чи можна взагалі сприймати біблійну історію створення світу, як певну алегорію? І взагалі, на чому ґрунтується істинність цієї історії, написаної Мойсеєм? Виходить, що свідчення однієї людини ми приймаємо на віру так, ніби це свідчення багатьох…

Узагалі, для вивчення цього питання існують цілі богословські дисципліни: екзегетика, герменевтика, біблійна історія та біблійна археологія, тощо. Для віруючих людей історія Мойсея має безумовне богонатхненне значення (2 Тим.3:16). Авторитетом для нас є передусім те, що цю історію сприймали як правдиву впродовж віків всі праведники – друзі Божі, а згодом на неї посилався, як на варту довіри, Сам Господь наш Ісус Христос, Який неодноразово цитував місця Старого Завіту.

10. Ще цікаво, рослини були створені раніше за сонце. А, як тоді фотосинтез??

Дійсно, на третій день (Бут.1:9-13) Господь розділив сушу від води, а по цьому сотворив рослини, по родах їхніх. На четвертий день (Бут.1:14-19) Творець дав початок сонцю, місяцю та зіркам. Як бачимо, труднощі з фотосинтезом були в рослин недовго – всього один день, після якого все налагодилося так, як і потрібно було рослинам для повноцінного життя *смайлик*.

Запрошую вас на свій новий проект 2015Відкрити!
Close
Подружіться зі мною!
Разом і батька легше бити!