Краще не обіцяти, якщо знаєш, що не виконаєш

У традиційних Церквах є таке поняття як обітниця (або обіти). Зокрема, є обітниця, що дається при хрещенні бути вірним Христові і його вченню, є обіти вбогості, обіти довічні (наприклад, монаші). То за яких умов і чи слід християнам складати обіти? Чи можна призупиняти дію обітниць? Яких саме?

За своїм значенням слова «клятва» за «обітниця» фактично є синонімами, однак у контексті вони часто використовуються маючи різні емоційні, сенсові відтінки. Так, слово «клятва» може використовуватися, як у позитивному, так і негативному  значенні: можна клясти та проклинати когось, можна клястися неправдиво, хоча можна давати клятву (присягу) стаючи на службу у війську чи даючи урочисту обіцянку щось зробити. Натомість, слово «обітниця» переважно має лише позитивний відтінок і вільно використовується в Церкві, навіть стосовно самого Бог (Господь дав обітницю людям – обіцяв щось виконати).

Звичайно, слід розуміти різницю між клятвою та обітницею. Клятьба – це наслідок гріхопадіння людини, це намагання людини послатися на додатковий авторитет, якщо бракує власного. Обітниця це урочиста обіцянка щось робити чи навпаки – не виконувати.

Бог дав обітницю людям після гріхопадіння послати Спасителя. Бог дав обітницю людям, більше ніколи не допустити повного знищення землі та подарував на символ цього веселку. Бог дав обітницю опікуватися своїм народом. Деякі християни теж дають обітниці Богу.

Віруюча людина, стаючи повноправним членом Церкви, під час св.Хрещення урочисто відрікається від сатани, триразово відповідаючи «Відрікаюся!»- на питання священика: Чи відрікаєшся ти від сатани, і всякого діла його, і всіх слуг його, і всякого служіння йому, і всієї гордині його? Якщо хрещення звершується над немовлям, ці слова урочисто, з максимальною тверезістю та відповідальністю промовляють хресні батьки, бачачи в них свою особисту мету виховання похресника.

Так само, під час звершення Таїнства Шлюбу, наречені дають клятву (обітницю) кажучи: « Я, (ім’я), беру тебе, (ім’я), за жінку (чоловіка), і прирікаю (урочисто клянусь, обіцяю) тобі любов, вірність, і чесність подружню, і що не залишу тебе але до смерти. Так мені. Боже, поможи, в Тройці Святій єдиний, і всі святі».

Безумовно, безсловесною обітницею вірності Богу є прийняття будь-якого Таїнства Церкви. Прямою 0обітницею Богу є обіцянка майбутніх ченців дошлюбної чистоти, покори своєму духівники та добровільної убогості. Багато святих отців вважають чернечий постриг – восьмим Таїнством Церкви.

У багатьох регіонах церковні рухи за тверезість практикували обіцянку – клятву парафіян про повну відмову від алкоголю, про що вписували в особливу «Книгу тверезості», що зберігалась у храмах в особливо почесному місці.

 краще всього, не клястися та не давати пустих обіцянок, які будуть випереджувати, чи взагалі замінювати собою наші реальні вчинки

краще всього, не клястися та не давати пустих обіцянок, які будуть випереджувати, чи взагалі замінювати собою наші реальні вчинки

Тим не менше, дуже важливо знати кілька речей. Сам Спаситель засуджуючи численні традиції клятьби в старозавітного народу, прямо казав: “Ваше ж слово хай буде: так-так, ні-ні. А що більше над це, то те від лукавого” (Мт.5:37). А трохи вище: «Ще ви чули, що було стародавнім наказане: Не клянись неправдиво, але виконуй клятви свої перед Господом. А Я вам кажу не клястися зовсім» (33-34 ст.)

Хоча добровільна клятва це результат внутрішнього вибору людини, як на мене, надзвичайно важливо чітко розрізняти клятви «розумові» та «сердечні». Клятва висловлена розумом повинна отримати підтримки нашої серця та волі. Скажімо, бажання розумом зберегти та зміцнити сім’ю, дотримуючи вірність партнеру, не має ніякого значення для людини, що хворіє на блудну пристрасть.

Обіцянка триматися тверезості не має ніякого значення для людини, яку поглинула пристрасть алкоголізму. Як перші, так і другі всім своїм єством розумом правильність і важливість такої клятви, однак не прикладаючи особливих зусиль просто не мають ресурсів її виконати. Може й би дійсно хотіли, але на даний момент не мають. Саме тому, проголошення клятви під час шлюбу не стримує від зрад, а запис у «Книгу Тверезості» ще нікому не завадив повернутися до певної згубної звички. Обіцянка чи клятва для того, щоб бути дієвою, повинна бути розумово-сердечною.

Людина не тільки повинна усвідомлювати важливість певних речей, але й хотіти їх дотримуватися. Це саме можна сказати про будь-яку обіцянку – чи під час Хрещення, чи під час прийняття Чернецтва. Найкраща, найбільш шляхетна та правильна декларація повинна ґрунтуватися на бажанні людини її виконувати.

Звичайно, триматися свого слова – це риса сильних духом людей. Все ж, краще всього, не клястися та не давати пустих обіцянок, які будуть випереджувати, чи взагалі замінювати собою наші реальні вчинки. Краще робити добро, не афішуючи цього.

Пригадайте, як помер святий Іоан Предтеча. Його п’яний убивця перед цим так спокусився оголеною дівчиною та її звабливим танцем, що поклявся перед друзями виконати усі її забаганки. Вона ж, за порадою матері, захотіла отримати на підносі голову Іоана Предтечі. І хоча, Ірод зовсім не бажав смерті праведника, він змушений був дотриматися клятви, заради поваги від своїх друзів.

Чи можна призупинити обіти? Ті обіцянки, які окреслюють наші стосунки з Богом зупинити не можна. Монах навіть після смертного гріха чи після того як, якого виженуть із монастиря все одно буде монахом, а християнин після проклять на адресу Бога буде залишатися християнином. Хворим, нещасним, страждаючим, але все одно християнином. Священика, який відрікся сам від свого сану Церва хоронить, як священика.

Стосовно наших обіцянок людям слід дивитися умови та перспективи. Якщо ми відчуваємо, що стаємо схожі на Ірода, який не може зупинитися, даючи обіцянки явного гріха – такі клятви не лише можна, але й необхідно легковажити.

І найголовніше. Не забуваймо, що кожну нашу конкретну ситуацію здоровою та влучною порадою нам допоможе вирішити духівник чи парафіяльний священик. У будь-якому випадку, тут загальних правил не існує.

Запрошую вас на свій новий проект 2015Відкрити!
Close
Подружіться зі мною!
Разом і батька легше бити!